karelschiepers-online

huiswerk is inderdaad geen lolletje

1 reactie

ondEen artikel dat, volgens mij terecht, het probleem van het huiswerk aanhaalt. Je kunt je immers afvragen wat de tiende oefening nog bijdraagt als er in de les al negen zijn gemaakt. Dat er bepaalde zaken moeten worden (van buiten) geleerd en dat dat thuis moet gebeuren, is waarschijnlijk inherent aan onze huidige vorm van onderwijs (‘de leraar staat voor de klas en doet ….). Als er meer vormen van het nieuwe leren (binnenkort meer hierover) worden toegepast, kan dat vervelende onderwijs eindelijk worden teruggedrongen en afgeschaft (ook in het middelbaar).

Zelf geef ik er nooit. Het enige wat leerlingen moeten doen is meewerken in de les en studeren voor een toets en de examens. Verder probeer ik zoveel mogelijk nieuwe opvattingen over het leren toe te passen (o.a. een webquest gebruiken)

Lees meer op: huiswerk is geen lolletje

One thought on “huiswerk is inderdaad geen lolletje

  1. Hallo Karel,
    Leuk dat je op mijn blog was.
    Ik blijf het moeilijk vinden, dat huiswerk.
    Ik geef les op een school waar ouders en leerkrachten heel positief kijken naar huiswerk.
    “Leert ze plannen, moeten ze straks ook op de middelbare, anders haalt-ie dit jaar niet, ze kan veel beter als we thuis oefenen.”
    Moet ik dan mijn poot stijf houden?
    Moeilijk.

Geef een reactie

