karelschiepers-online

ICT-kloof tussen docenten en studenten overbruggen?

Een reactie plaatsen

Bij Wilfred Rubens: technology enhanced learning een interessante samenvatting gelezen waarin de problemen worden weergegeven waarmee docenten worden geconfronteerd op het vlak van ICT.

Ik denk wel dat ICT in het onderwijs niet enkel voor de oudere generatie iets bijzonders is. Zelfs leerkrachten in mijn ouderdom bezien het nog vaak als iets vreemds en hebben er nog vaak moeite mee.


clipped from wilfredrubens.typepad.com
Volgens Patricia McGee en Veronica Diaz wordt de kloof op het gebied van ICT tussen docenten en jongere studenten alleen maar groter
Daar waar ICT voor de oudere generatie docenten vaak nog iets bijzonders is, is technologie voor jongeren doodgewoon. Zij komen ook met bepaalde verwachtingen naar school, als het gaat om de inzet van ICT.
De auteurs van dit artikel uit de meest recente editie van de Educause Review onderscheiden er vier:
  • Medewerkers hebben veel tijd nodig om technologie�n te adopteren.
  • Medewerkers hebben te maken met gebrekkig ge�ntegreerde technologie�n (vaker inloggen, etc.).
  • Medewerkers hebben te maken met veranderende verwachtingen van lerenden.
  • Medewerkers hebben te maken met veranderende eisen van hun organisatie als het gaat om ICT-gebruik.

  • Nieuwe, voor het leren veelbelovende, technologie�n versterken dit. De auteurs geven een overzicht van web 2.0, die zij vervolgens proberen te evalueren. Daarna beschrijven zij tips voor het selecteren van nieuwe technologie�n

    Geef een reactie

    Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

    WordPress.com logo

    Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

    Twitter-afbeelding

    Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

    Facebook foto

    Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

    Google+ photo

    Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

    Verbinden met %s