karelschiepers-online

Weer een Nederlands onderzoek: effect games voor kinderen met concentratieproblemen

Een reactie plaatsen

De filmpjes bij onderstaand onderzoek zeker eens bekijken. De resultaten zijn ook opmerkelijk. Concluderen dat dit voor alle leerlingen met concentratieproblemen geldig is, is voorbarig, zo blijkt.

Is er naar gaming in het onderwijs in België ook onderzoek gedaan?

clipped from www.ictopschool.net
GameFlow is een case study over het effect van games in het voortgezet onderwijs op kinderen met concentratieproblemen. Het onderzoek richt zich op een groep van 13 vmbo leerlingen in de leeftijd van 13-14 jaar
De gefilmde observaties en interviews met de leerlingen vormen samen met “time on task” metingen de onderzoeksdata waarmee 3 hypothesen getest worden:
  1. Jongeren met concentratieproblemen kunnen zich, net als jongeren zonder concentratieproblemen, langdurig concentreren bij het spelen van games.
  2. Jongeren met concentratieproblemen kunnen zich, in vergelijking met het spelen van games, minder langdurig concentreren bij het maken van opdrachten over games.
  3. Jongeren met concentratieproblemen kunnen zich, in vergelijking met het spelen van games, minder langdurig concentreren bij het ontwerpen en bouwen van een eigen game.
Gezien de kleinschaligheid van het onderzoek gelden de conclusies van het onderzoek niet voor alle vmbo-ers of alle leerlingen met concentratiestoornissen

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s