karelschiepers-online

inzet van ICT is het onderwijs is er nog lang niet

Een reactie plaatsen

Volgens mij wordt ICT inderdaad onvoldoende ingezet in het onderwijs. Er kan (moet) nog veel meer gebruik worden gemaakt van verschillende ICT-toepassingen.

Hieronder worden twee redenen aangehaald. Enerzijds denken wij dat we goed bezig zijn en anderzijds is de kijk op de inzet van ICT zeer beperkt. Ik ben het daar volledig mee eens.

Er zou dringend eens een duidelijke visie tekst op het gebruik van ICT moeten worden uitgewerkt. Ook zouden leerplanmakers en bedenkers van eindtermen eens dringend meer ICT-toepassingen moeten opnemen. Enkel als er van bovenuit meer wordt opgelegd, zal er ook meer gebruik worden gemaakt van ICT.

clipped from wilfredrubens.typepad.com
Denk je dat jouw onderwijsinstelling technologie al op een goede manier gebruikt? Fout! Als je tenminste het artikel 21st Century Learning: ‘We’re Not Even Close’ mag geloven. Volgens de auteur signaleren enkele Amerikaanse organisaties dat deze houding juist één van de twee belangrijke conceptuele belemmeringen is, die verhindert dat onderwijsinstellingen écht voordeel halen uit ICT als katalysator voor onderwijsvernieuwingen. De tweede barriére is een smalle benadering ten aanzien van het gebruik van ICT.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s