karelschiepers-online

ICT moet niet in het onderwijs….

1 reactie

Ik ben, het met onderstaande opmerking grotendeels eens. ICT gebruiken in het onderwijs moet niet omwille van de technologie of omdat dit modern is. ICT moet worden ingezet om het onderwijs te verbeteren en te ondersteunen.

Daarom moet er eerst een visie worden ontwikkeld, alvorens er investeringen worden gedaan. Eerst moet er worden bepaald waar ICT een ondersteuning kan bieden en dan moet er geld worden uitgegeven.Eerst een visie en dan investeren.

Omgekeerd werken is fout: eerst iets aankopen en dan nadenken wat men ermee gaat doen. Ik vraag mij dan ook af of de recente ‘hype’ van digitale borden niet het doel voorbij schiet???

Het <a href="Wilfred Rubens: technology enhanced learning: Onderwijs zonder ICT hoeft geen anachronisme te zijn“>volledige artikel.

clipped from wilfredrubens.typepad.com
De inhoud van je curriculum moet ‘bij de tijd’ zijn. De manier waarop lerenden leren, moet vooral effectief zijn.
De toegevoegde waarde van ICT heeft dan met name betrekking op de al vaker aangehaalde pijlers van digitale didactiek.
Daarnaast is het ook belangrijk dat je aansluit op de belevingswereld van lerenden.
Maar dat betekent niet dat je de door jongeren gebruikte technologie klakkeloos moet overnemen. Sterker: veel jongeren willen dat niet eens.
  blog it

One thought on “ICT moet niet in het onderwijs….

  1. Beste Karel,
    Ik ben er niet zo bang voor dat “de recente ‘hype’ van digitale borden het doel voorbij zal schieten”, zoals jij je hardop afvraagt. Wat we -al decennia lang – zien is, dat ‘van buiten af’ bepaald wordt, wat je zou moeten kennen, kunnen en doen om ict te integreren: er zijn voorwaarden nodig (Hard- en software, er is een visie nodig en er is expertise nodig)…zeggen de experts (kijk in Nederland bijvoorbeeld naar ‘4 in balans’. Toch werkt het niet!! (zie de ‘ICT-monitor 2007’ …en alle voorgaande jaren).
    Waarom niet? Omdat niet primair werd uitgegaan van degene die op de werkvloer de beslissende draai moet geven aan ict_integratie. Die sleutelfiguur geeft -nog altijd – overwegend klassikaal les ….of we dat nou leuk en effectief vinden of niet.
    Als we vinden dat je met ict je onderwijs kunt verbeteren is hij de eerst aangewezen figuur om te overtuigen. Toch kom ik nog steeds experts tegen die de computer voor vernieuwers claimen. die zeggen: ‘modale docent, verander eerst je onderwijs!!’.
    En dat werkt niet. ‘Avoid double innovation’ roepen implementatie_deskundigen al decenia. Helaas, het wordt genegeerd.
    Als docenten op de werkvloer iets met ict willen doen moeten ze er Gemak, Gewin en Genot’ (Collis) aan beleven. Dat is ook de reden waarom ze prive voor het gebruik van hun digitale camera geen cursus hebben gevolgd: ze doken er in (zoals kinderen doen) omdat ze het leuk vonden. En al doende groeit uitzicht op meer ict_toepassingen.
    Eenmaal vertrouwd met dat digitale schoolbord zullen docenten eerder hun grenzen verleggen dan via de strategieen die nu, van bovenaf, gehanteerd worden om docenten aan de computer te krijgen.
    groeten
    Harrie van Stiphout

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s