karelschiepers-online

GSM binnen het onderwijs

Een reactie plaatsen

Hieronder een voorbeeld dat een GSM in het onderwijs ook een positieve bijdragen kan leveren. Ik denk wel dat wij voor de rest ervoor moeten zorgen dat de GSM het verloop van het onderwijs niet stoort.

De GSM moet niet noodzakelijk worden verboden. Leerlingen moeten wel leren dat op bepaalde momenten een GSM dient te worden uitgeschakeld, bijvoorbeeld tijdens de les. Zij moeten leren dat ze niet constant beschikbaar moeten zijn en zo slaafjes worden van de GSM.

clipped from wilfredrubens.typepad.com

Voor veel onderwijsgevenden lijkt het vloeken in de kerk.
Maar Martin Ebner illustreert hoe je een mobiele telefoon binnen het natuurkunde-onderwijs kunt inzetten.
Leerlingen voeren experimenten uit, en maken hier met hun mobiele telefoon een filmpje van. Het filmpje wordt vervolgens via de computer naar een elektronische leeromgeving geupload.

Vervolgens moesten de leerlingen een korte samenvatting van het experiment via de mobiele telefoon inspreken. Volgens de betrokken docent was het opvallend hoe goed het experiment daardoor beklijfde.

Ebner benadrukt dat de mobiele telefoon door de leerlingen niet als iets bijzonders werd beschouwd, maar ein ganz normaler Gegenstand des allt�glichen Lebens.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s